Rintasyövän hoito

Moderni rintasyövän hoito on moniammatillista osaamista ja yksilöllistä hoitoa riippuen taudin lähtötilanteesta. Osaaminen Suomessa on huippua ja rintasyövän hoitotulokset ovat maailman parhaat.

Rintaoireet on syytä tutkia

Jokainen rintaoire kannattaa tutkia. Patti rinnassa, sisäänvetäymä iholla, verinen nännierite tai rintatulehdus ilman raskautta eivät aina ole merkki rintasyövästä, mutta ne kannattaa selvittää huolella.

Mammografia on perustutkimus, jota rintojen ultraäänitutkimus täydentää. On syöpätyyppejä, jotka eivät näy mammografioissa. Toisaalta on syöpiä, jotka löytyvät vain mammografian avulla.

Hoidon kulku

Jos on syytä epäillä rintasyöpää, tehdään mammografia ja rintojen ultraäänitutkimus sekä otetaan epäilyttävästä muutoksesta kudosnäyte neulabiopsialla. Kudosnäytteen ottaa radiologi. Apuna käytetään useimmiten ultraääniohjausta tai tarvittaessa mammografiaohjausta, tarvittaessa myös ns. Tyhjiöimua (vauumiaspiratiobiopsia).

Rinnan leikkaus ja onkoplastinen kirurgia

Löydösten perusteella rintakirurgiaan perehtynyt plastiikkakirurgi tekee leikkaussuunnitelman. Leikkauksessa pyritään radikaaliin syöpää parantavaan hoitoon. Rinta säästetään, jos se on mahdollista.

Rinnan leikkauksissa rinnan muodon palauttamiseksi käytetään plastiikkakirurgisia menetelmiä, jolloin puhutaan onkoplastisista tekniikoista. Leikkauksessa pyritään selvään tervekudosmarginaaliin. Toisinaan laskeutuvan rinnan nostaminen antaa paremman mahdollisuuden taudin riittävän poistoon. Tällöin symmetrian palauttamiseksi on järkevää kohottaa myös terve rinta. Toisinaan isoja rintoja pienentämällä päästään parempaan radikaliteettiin ja voidaan isompiakin kasvaimia leikata rintaa säästäen.

Poistettu rintakudos kuvataan mammografialla riittävien tervekudosreunojen arvioimiseksi. Lopullisen arvion tästä antaa myöhemmin patologi, kun kaikki poistettu kudos on tutkittu. Patologi tarvitsee siihen aikaa 1-2 viikkoa.

Kainalon leikkaus ja vartijaimusolmukkeen tutkimus

Rintasyöpäleikkaukseen kuuluu aina kainalon levinneisyyden selvitys. Se tehdään mahdollisuuksien mukaan kainalon imusolmukkeita säästäen.

Kasvainalueelta imutievirta kulkee kainaloon vartijaimusolmukkeiden kautta. Nämä ensimmäiset imusolmukkeet pysäyttävät ja pyrkivät hävittämään taudin kainalosta. Leikkaustekniikkaan liittyen vartijaimusolmukkeet merkataan isotoopilla ennen leikkausta. Leikkauksessa poistetaan nämä vartijat ja lähetetään patologille jääleikkeeksi.

Jos vartijat ovat terveet, on myös kainalo terve. Jos vartijassa on etäpesäke, tehdään kainaloon tietyn alueen (I- ja II-taso) imusolmukkeiden poisto. Lisäämällä tähän kainalon imusolmukkeiden poistoon sädehoito kainalo saadaan yleensä tervehtymään.

Magneettimammografia

Magneettimammografia tehdään, jos kasvaimen kokoa tai monialkuisuutta on vaikea määritellä perinteisistä mammografiakuvista ja pyritään rintaa säästävään toimenpiteeseen. Myös rintarauhasen välikudoksesta lähtevä (lobulaarinen) syöpätyyppi näkyy toisinaan huonosti tavallisessa mammografiassa samoin kuin rintasyövän esiaste (in situ muutokset). Tällöin kannattaa tarkentaa diagnostiikkaa magneettikuvauksella

Jatkohoito

Leikkauksen jälkeisen yön potilas valvotaan sairaalassa. Jälkivuoto on aina leikkauksen jälkeen on mahdollista, vaikka se on harvinaista. Jälkivuoto poistetaan uudella leikkauksella. Tällaisten mahdollisten komplikaatioiden hoito kuuluu leikkauksen hintaan, samoin muu jälkihoito.

Leikkauksen jälkeinen onkologinen hoito tapahtuu yleensä potilaan omassa kotisairaalassa, mutta on mahdollista saada myös asiantuntija-apua meidän onkologimme vastaanotolta.